Färgning, garn, Stashen

Färgning

Jag färgade mycket en gång i tiden, främst fibrer men även lite garn. Som allt annat så slutade jag och först förra veckan rotade jag fram färggrytan och färgerna igen. Jag mindes knappt hur man gjorde så jag slängde i lite pulver på måfå. Skönt när det är kravlöst!

Jag vill sticka en sjal till en kollega som gillar grönt, och jag har en häpnadsväckande brist på grönt garn i stashen. Eftersom jag även vill använda mig av det jag har blev det till att färga.

Jag slängdes en härva tunnare garn också, när jag ändå höll på. Det blev en väldigt fin grön färg, kanske att jag hade i lite för mycket orange. Kollegan har ofta klargrönt på sig, men jag hopps hon även gillar skogsgrönt.

Färgning gav iallafall ordentligt med mersmak!

Kommentera

